Thema blessure preventie? Ook hier is de atleet zelf de regisseur!


Zaterdag 31 oktober was de kantine van AV Cialfo in Epe goed gevuld met atleten, ouders en trainers voor de 1e themabijeenkomst van het RTC trainingsseizoen 2015-2016.
Het thema Blessurepreventie dat onder leiding van fysiotherapeut en bewegingswetenschapper Johann de Jong van Isokin uit Apeldoorn plaats vond bleek al heel snel een meer dan zinvol gekozen onderwerp.DSC_0145
Hij opende namelijk met een rijtje van diverse niet mis te verstane cijfers waaruit blijkt dat atletiek een uiterst blessure gevoelige sport is. Bij een matig intensieve trainingsbelasting van 3-4 trainingen per week belandt binnen 5 jaar zo’n 90% van alle atleten in de kamer van een fysio. Gelet hierop lag het accent van Johann’s betoog in hoofdzaak op het belang van het voorkómen van blessures en dan met name over hoe de de atleet zelf daar mee omgaat. Een atleet moet een neus krijgen voor pluis en niet pluissignalen van het eigen lichaam en daar in de trainingen in overleg met in eerste instantie de trainer wat mee doen.
Er passeerde een reeks van vraagstellingen die veel van de atleten van de regio-trainingsgroepen sprint en horden en mila van Team Sotra regelmatig stof tot diep nadenken gaf. Een aantal voorbeelden hiervan was:

Heb je het gevoel niet volledig hersteld te zijn, ben je sneller moe?
Presteer je al een paar trainingen achtereen minder dan je gewend bent?
Kost het volbrengen van de training je meer moeite?
Zou je het liefst eens een training willen overslaan?
Zijn je spieren stijver of pijnlijker dan normaal?
Ben je sneller geïrriteerd?
Slaap je minder goed, slaap je moeilijker in of voel je je ’s ochtend na
het opstaan veel minder energiek dan normaal?

De vragen werden bediscussieerd en vertaald naar de betekenis daarvan in de trainingspraktijk en daarbij behorende acties.
In dit verband kwam onder andere de betekenis van een foamrol voor zelfmassage aan de orde. Ook onderstreepte Johann het belang van het iedere dag doen van lenig- en beweeglijkheids- en voetspierversterkende oefeningen samen met het verbeteren van de buik-/rug en rompstabiliteit ter vergroting van de belastbaarheid.
Ook de coaches Betty Hofmeijer en Johan Voogd gaven nog een aantal nuttige tips. Het aanleggen van een oefeningenboekje bijvoorbeeld of over de rol van hart en hoofd bij een pijnklacht; hoe graag je ook wilt (je hart) soms kun je met stoppen (het gebruiken van je hoofd) langer uit de roulatie raken voorblijven.
Uit de vele reacties van de atleten bleek uiteindelijk telkens dezelfde conclusie naar voren te komen: de atleet zelf heeft niet alleen veel invloed op het voorkomen van blessures, maar is ook primair verantwoordelijkheid voor hetgeen hij/zij doet of nalaat!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.