Thema “Blessurepreventie; 9 uur slapen en hoeveel spierpijn heb je”? 2


Het thema blessurepreventie was het eerste onderwerp van drie themabijeenkomsten die deel uitmaken van het trainingsprogramma 2016-2017 voor de onderbouw atleten van RTC Sotra.
De presentatie van fysiotherapeut en bewegingswetenschapper Johann de Jong (Trainings- en Therapiecentrum Isokin uit Apeldoorn) werd door een groot aantal atleten en ouders bijgewoond.
Dat aandacht voor het thema geen luxe is bleek direct al in de aanvang van Johann’s verhaal.
Dat gebeurde in de vorm van een quiz waarin de deelnemende atleten en hun ouders werd gevraagd naar de hoogte van het aantal verloren trainingsdagen van atleten door blessures vanaf de B-junioren leeftijd tot aan hun stoppen. Atlete Sanne van Drunen zat het dichtst bij dat aantal: ruim 150 trainingsdagen gaan door blessures verloren. Sanne kreeg  een foamroller als prijs.

20161203_125303

Sanne van Drunen met haar gewonnen foamroller

Hierna werd door Johann ingezoomd op  twee zeer belangrijke items om blessures te voorkomen namelijk slaap en spierpijn.
Slaap in het kader van het herstel van het lichaam na training en de hoeveelheid spierpijn voor aanvang van een training. Begin je de training niet goed uitgerust  –waaronder overigens ook je humeur door beïnvloed kan worden–  dan is dat een groter risico op een blessure evenals veel spierpijn. Het gemiddelde van 9 uur slapen is zeker geen luxe maar blijkt vaak niet te worden gehaald met dank aan o.a.” allerlei beeldschermen”. Een herkenbaar beeld bij de aanwezige atleten zo werd duidelijk.
Veel spierpijn kan aanleiding zijn om het trainingsprogramma aan te passen. Johann’s boodschap in deze was dan ook om de trainer hierover steeds goed (dus ook tijdig) te informeren. In dit verband kwam ook het belang van het bijhouden van een logboek naar voren.
Interactief was de bijeenkomst ook. Met praktijkervaring van Desi van Emmerik en bovenbouw atleet Nick Smidt werden aspecten als ontstaan (wat zijn de signalen?), de behandeling, en duur van blessures gedeeld met de aanwezigen. Ook het vervolgens weer opbouwen van de training kreeg aandacht. Zodoende werd meer inzicht verkregen in belangrijke aspecten die veel ellende kunnen voorkomen dan wel beperken. Een interessant en belangrijk punt bij het herstellen van een blessure bleek het volgende, namelijk “wat kun je fysiek wel blijven doen”. Actief herstellen houdt je mentaal goed bij de les en maakt de weg terug een stuk eenvoudiger. Werken aan romp-, voetspieren, de fiets opzoeken, zwemmen etc. allemaal activiteiten die mogelijk wel (weer) kunnen en zeker bij langdurige blessures de herstelduur flink kunnen bekorten.
In het afsluitend dankwoord verwees Fred van Gasteren (vz TeamSotra) naar de zeer belangrijke rol van (para) medische bijstand voor atleten.  De samenwerking van TeamSotra met Isokin noemde hij in dat verband exemplarisch voor een optimale begeleiding van atleten.

20161203_124453

Johann de Jong wordt bedankt voor zijn presentatie


Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “Thema “Blessurepreventie; 9 uur slapen en hoeveel spierpijn heb je”?

    • webmaster Bericht auteur

      Ja dat is mogelijk Aat. De eerstvolgende thema bijeenkomst is zaterdag 25 maart tussen 11.45-12.45 op de atletiekaccommodatie van AV Cialfo in Epe. Onderwerp wordt nog nader bekend gemaakt. Volg de website.